Många kliar sig i sitt lilla runda huvud och frågar sig själva: ”Hur gör man en sökmotoroptimering”. På denna sida skriver jag om vilka åtgärder konsulterna tar och hur du kan göra för att tjäna en liten slant genom att minska kostnaderna.
Först och främst vill jag påpeka hur viktigt det är med länkar. Länkarna gör att din hemsida prioriteras i Googles organiska sökresultat, vilket betyder att du hamnar ovanför dina konkurrenter. Och eftersom 90% av alla klick som görs är på första sidan i Googles sökresultat. Det betyder att en placering långt ner på Google inte ger speciellt mycket. Därför är det en stor skillnad på 2a plats och 6e plats som du säkert räknat ut.
Ju fler externa webbplatser som länkar till din sida, desto bättre.
När du anlitar en person som jobbar med sökmotoroptimering på Google börjar han/hon med att analysera hemsidan. Om du inte vet hur man gör en analys kan du läsa mer om det under fliken ”billig sökmotoroptimering”:
När han/hon är nöjd börjar denne med att analysera de sökorden du vill hamna högre upp med. Det gör dom via denna länk: Google keyword tool.
Genom att skriva in sökordet i rutan kan personen i fråga se hur många som söker på det ordet varje månad i Sverige och globalt. Man kan också se om det är svårt eller lätt att få till en bra placering.
Därefter kommer du förmodligen att bli erbjuden någon form av paket där massor av hokus pokus ingår. Tacka inte ja till detta, utan be om att endast få köpa länkar istället. Det betyder att du slipper betala för onödiga kostnader eftersom resultatet i slutändan hänger på länkarna.
Du kan också gå in på enmille.se för att köpa länkar direkt, istället för att betala cirka 200kr per länk kan du istället betala 25kr per länk. Bra va?!